Potatisproblem

Ville vägrar att äta potatisarna som serveras till laxen. Jag har lite problem med det. Ville kan inte riktigt se vari problemet ligger.
– Ville, säger jag. Du måste äta upp potatisarna. Du kan inte bara äta laxen.
– Varför?
– För att… för att… eh… för att det bara är så.
Tur att jag är så auktoritär, rak och tydlig i mitt sätt att kommunicera. Ville lägger armarna demonstrativt över bröstet. Han vägrar att ens titta på potatisarna. Jag tar ett snabbt beslut att attackera potatisproblematiken från en annan vinkel.
– Ville, du gillar ju french friesen på McDonalds.
– Jaa…
– French fries är samma som potatis. French fries är potatis.
Ville tittar på mig med en blick som indikerar att jag mycket väl kan vara den absolut mest korkade människan som någonsin beträtt denna jord.
– Du ljuger pappa. Potatisar är inte alls french fries. Potatisar är ju runda och french fries är avlånga. Det är inte alls samma sak.
Jag blir svarslös. Det upptäcker Felix som bestämmer sig för att gripa in och lösa situationen.
– Ville, säger Felix med sin lugnaste stämma. Du måste se möjligheterna, inte bara potatisarna.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Potatisproblem

  1. Anonym

    Äh, låt honom slippa! ELLER dela potatisen i ”strimlor” så att den ser ut som french fries!
    En vacker dag kommer han att äta potatis och allt möjligt utan det minsta problem…Att tjaffsa eller bråka om såna där saker är bara slöseri med tid….Lax är ju nyttigt och gott!

    • Du har rätt. Jag tror jag istället gör på följande vis för att få i honom potatis:
      Jag köper färdigskalad potatis på burk. De potatisarna är så små och exemplariskt runda att de lätt kan misstas för en godisbit. Och så lägger jag ner några sådana i hans lördagsgodisskål bland alla gelehallon och chokladprickar. Kanske sockrar jag dem lite för säkerhets skull. På så vis bör jag kunna lura i honom några potatisar.

  2. Tja, se din son som en blivande LCHF förespråkare. 😉

    I enlighet med den mattanken så ska rotfrukter undvikas.

    Se till att han äter bra med smör och fett och kött bara (vilket ungar på egen hand brukar klara utmärkt) så får hans hjärna vad den behöver i alla fall…

    och skippa burkmaten de innehåller bara en massa bisfenol A

    Hemikram

Kommentera

