Löneförhandling

Ville meddelar så där lite i förbifarten att Felix är hans betjänt ”för resten av hela sitt liv”. För att bevisa detta säger han:
– Felix, gå och hämta mina shorts.
Felix blänger på honom som hastigast, himlar med ögonen, rycker på axlarna och går iväg till Villes klädskåp spelandes på min mobiltelefon. Han verkar inte bry sig nämnvärt om den yrkesroll Ville gett honom.  Men jag bryr mig lite. Om han nu ska var Villes betjänt ”för resten av hela sitt liv” så måste han ju se till att få en lön tycker jag.
Felix kommer tillbakalunkande med ett par shorts som han slänger på Villes ansikte utan att lyfta blicken från mobiltelefonens skärm där en synnerligen viktig fotbollsmatch utspelar sig.
– Felix, säger jag. Du måste förhandla fram en lön om du nu ska vara Villes betjänt för resten av hela ditt liv.
– Måste jag?
– Absolut. Gå till Ville och kräv en lön nu om du ska vara hans betjänt.
Felix lägger ifrån sig mobilen och sätter sig bredvid Ville.
– Jag kräver en lön om jag ska vara din betjänt, säger han med en pondus som vore han en facklig förhandlare på toppnivå.
– Kan du väl få, säger Ville blixtsnabbt. Du får fem kronor om dagen.
Felix skiner upp.
– Får jag?
Jag bryter in.
– Ville, fem kronor om dagen har du inte råd med. Din veckopeng är ju fem kronor.
– Okej. Då får du tre kronor om dagen.
– Det räcker inte heller din veckopeng till.
– Jaså. Felix, då får du två kronor om dagen. Men de dagar du är hemma hos en kompis efter skolan får du bara en krona får då ses vi ju inte så mycket.
– Jag vägrar att jobba som betjänt för bara en krona, säger Felix uppenbart förolämpad över det bedömda värdet på hans tjänster.
– Ville, säger jag. Veckopengen räcker tyvärr inte ens till en krona om dagen.
– Inte?
– Nej.
Ville är tyst en stund. Det är mycket ovanligt, men jag vet att det betyder att han tänker.
– Då får du bli min betjänt pappa, säger han till slut. För resten av hela ditt liv. För du har ju redan en lön så då slipper jag ju betala den. Gå och hämta en t-shirt till mig nu, pappa Betjänt.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Löneförhandling

  1. Ville e smart han! Är pappanhasse lika smart tro, eller är du anställd gratis som betjänt numera? ? 😛

  2. *asgarvar*

    Hemikram ♥

  3. Jag har jobbat som oavlönad betjänt till Ville hela hans liv. Och lär få göra det ett bra tag framöver om jag känner min Ville rätt.

Kommentera

