Järnspikar också

Jag har ett litet snickeriprojekt på landet som jag behöver tre stycken 15 cm långa spikar till. Dessa spikar är det enda som saknas för att jag ska kunna färdigställa mitt snickeriprojekt. Men det är inte så lätt att hitta så pass långa spikar.
Efter att ha spenderat ganska så lång tid på att leta efter spikarna ifråga hittar jag till slut dem i lösvikt hos K-Rauta. Jag köper de tre jag behöver. Nöjd. Mycket nöjd. Nu kan ingenting stoppa mig och mitt lilla snickeriprojekt. Mot landet.
Det första jag gör när vi kommer fram till landet är att lägga ut spikarna på min snickarbänk. Sedan hämtar jag en hammare. Nu ska här snickras. Men först lite lunch. Felix och Ville hoppar över lunchen. Det finns så mycket annat att lägga sin tid på när man är på landet. De springer runt och sparkar boll och kastar frisbee och slänger stenar i vattnet i förhoppningen att lyckas knocka någon oaktsam abborre.
Efter lunchen är det dags. Snickeridags. Jag går över till min snickarbänk. Jag kan knappt bärga mig. Som jag har längtat efter att få hamra i de där tre sista långa spikarna i mitt snickeriprojekt. Sedan är det klart att visas upp för omvärlden.
Men… men, va fan?! Var är spikarna? Jag la dem ju på snickarbänken bredvid hammaren. Hammaren ser jag, men vart har spikarna tagit vägen? Hur kan tre stycken 15 cm långa spikar bara försvinna?
– Är det någon som har sett mina tre långa spikar, ropar jag rakt ut i luften med viss desperation i rösten.
Felix och Ville dyker upp runt hörnet.
– Vad sa du, frågar Felix.
– Har ni sett mina tre spikar? Jag la mina tre spikar här innan lunchen. Men nu är de borta.
– Nej pappa, säger Ville. De är inte borta. Där är de ju.
Ville pekar på tre stycken spikhuvuden i bänkskivan.
– Är det där mina spikar?
– Ja, svarar Ville glatt. Jag spikade fast dem så du inte skulle tappa bort dem. Smart va?

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Järnspikar också

  1. Köp flera i reserv nästa gång… =0)

    Hemikram

  2. Åh, vad hjälpsamt! Och vad duktig han är på att spika! 15 cm är rätt mycket att spika in! 😉

  3. Omtänksam och stark – det är Ville det!

  4. Det ligger en kommentar och inväntar granskning här…

Kommentera

