ICA spionerar på mig

Vi har två stycken ICA-butiker på exakt lika långt avstånd ifrån oss. En är till vänster vid stora vägen, och den andra är till höger. För att få spänning i mitt liv brukar jag åka till vänster varannan gång och till höger varannan gång. Kom inte och säg annat än att jag är en oförutsägbar och äventyrlig crazy kille.
Det visar sig nu – högst chockartat vill jag tillägga – att ICA spionerar på mig, och har så gjort under en längre tid. Jag vet inte hur det går till, men de har mig under full uppsikt. Det har jag bevis för. Det är som en scen ur George Orwells roman ”1984”. Skrämmande.

Jag har alltid tyckt att ICA-personalen tittar lite konstigt på mig varje gång jag besöker deras butik för att handla, men jag har slagit bort det som ren inbillning från min sida och skyllt deras studier av mig på min hängiga kroppshållning (jag ser nämligen ut som ett illa skrivet S från sidan).
Det känns som att de smyger efter mig där jag går runt bland omogen avokado och utgången Lönnebergaskinka. Inte sällan har de papper och penna i handen. De noterar flitigt vart jag rör mig i butiken, vad jag tittar på, vilka varor jag stoppar ned i shoppingkorgen. Så fort jag vänder mig om och stirrar tillbaka på dem sänker de blicken och börjar lägga skogaholmslimpan med längst Bäst före-datum bakom de som går ut tidigare. Men mig lurar de inte. De brödstädar inte, de spionerar på mig. Och de gör det av ett enkelt skäl. De vill lura av mig mina pengar genom att exponera mig för den syndiga mat jag handlar. Utpressning helt enkelt. Så gement. Så uträknat. Så iskallt. Så samvetslöst. Så smart.
Beviset har jag i min hand just nu. Det är ett tjusigt färgblad med rubriken ”Här får du lägre pris på varor du brukar köpa”.

De spelar på mina skuldkänslor och radar upp allt det som deras spionage har visat att jag brukar handla hos dem med regelbunden frekvens: glass, tortillabröd till tacon, saft, färdiggjorda pannkakor, jordnötsringar och färdigblandad gröt.
Inte precis de nyttigaste matvarorna, om man säger så. Det enda som räddar upp situationen är det C-vitaminrör som också är med på listan över ofta köpta varor.
Men var är alla ekologiskt odlade tomater, alla böngroddar, alla mjölkpaket, allt fullkornsbröd och alla nyttiga spenatblad? Ja, inte är de i min shoppingkorg enligt ICA’s spioner.
Kunde inte ICA varit lite bussiga och gett mig gott samvete och lagt med några äpplen, lite bulgurpaket och en och annan färsk fisk på det där tjusiga färgbladet? Hade det varit så svårt?

Så vad har jag då lärt mig av allt detta? Jo, att jag måste lägga om mina matvanor.
Eller… eller… (tänker så det knakar)… eller kan det kanske finnas en annan lösning? Ja… (fortsätter det knakande tänkandet)… ja, det finns nog en annan lösning faktiskt.

KONSUM, HERE I COME!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “ICA spionerar på mig

  1. Varför ser du mig inte??? *förtvivlad*

    Hemikram

Kommentera

