Inte skulle väl mina söner fuska?

Vi spelar, som vanligt, ett parti Kalaha till frukosten. Det är jag mot Felix och Ville. Det brukar bli jämna matcher. Och denna morgon är inget undantag. Halvvägs in i spelet måste jag gå ifrån och klä på mig. Jag lämnar spelet i detta skick (bilden är en efterkonstruktion, men det var så här spelet såg ut när jag gick iväg):

Jag kommer tillbaka fem minuter senare, redo att fortsätta det spännande spelet, bara för att mötas av denna syn (och detta är ingen efterkonstruktion, utan de facto vad som mötte mig vid återkomsten):

Felix skrattar så han nästan ramlar av stolen. Ville sitter gravallvarlig och meddelar mig att jag förlorat med ”tjugosjutusenelvamiljarderfjorton kulor mot en” (och det där var ett direkt citat). Felix lägger till att de bara gjorde sitt drag när jag var borta och klädde på mig och ”liksom vips så bara vann vi hela spelet” (och det där var också ett direkt citat).
Jag tittar först förvånat på dem och sedan besviket. De har fuskat. Hur kan de fuska mot sin egen pappa? Vad har de fått sådana manér ifrån? Vem har de fått sådana manér ifrån? Ja, inte från deras mamma i alla fall. Hon fuskar aldrig. Och absolut inte från mig. Jag skulle aldrig komma på tanken att fuska. Väl…? Nä, inte skulle jag fuska. Väl…?
Jag står stilla och studerar utklassningen framför mig. Och så börjar jag tänka efter. Jag gör det ett par gånger om året, och detta ögonblick är en sådan gång. Jag tänker; om de har tvingats fuska för att vinna så betyder ju det att de ser mig som ett hot i Kalaha, att de tycker att jag ”fetäger” (och det där skulle kunna vara ett direkt citat) i Kalaha. Jag ler. Jag har förlorat i Kalaha, men jag äger. Så märkligt. Så trevligt.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Inte skulle väl mina söner fuska?

  1. Precis så kan det vara….

    Hemikram

  2. Fuska i spel kan väl vara okej, bara man inte fuskar i livet. Det är mitt budskap till Felix och Ville.

Kommentera

