En ekonomisk knipa

Ville och jag slår vad om pannkaksstatusen i kylskåpet. Ville säger att vi inte har några pannkakor i kylskåpet och sålunda är tvungna att åka förbi ICA och köpa pannkakor. Jag hävdar bestämt att vi har pannkakor hemma av den enkla anledningen att jag nämligen vet att vi har det. Jag såg dem ju själv i kylskåpet igår kväll.
– Vi slår vad om tiotusen kronor, föreslår Ville glatt.
– Inga problem, svarar jag känslokallt.
Jag har onekligen lite dåligt samvete att lura av Ville tiotusen kronor. För ”lura av” honom tiotusen kronor är ju precis vad jag gör. Jag vet ju att kylskåpet har ett paket med färdiggjorda pannkakor från ICA. Tiotusen kronor för Ville, med en veckopeng på tio kronor, kommer att ta honom tusen veckor, vilket i runda slängar är tjugo år, att betala av. Jag borde på något vis låta honom vinna pannkaksvadet… nä, fan heller. Ett vad är ett vad. Samvete lämnas lämpligen utanför sådana viktiga saker.
Ville springer fram till kylskåpet, öppnar dörren och tittar. Jag sätter mig på en stol vid köksön och börjar fundera på hur jag ska spendera mina tiotusen kronor. Jag slänger inte så mycket som en blick åt kylskåpets håll.
– Vad var det jag sa, ropar Ville påtagligt nöjd. Inga pannkakor.
”Good one” tänker jag, men jag säger det inte eftersom Villes engelska inte är helt på topp ännu.
– Nu skojar du, säger jag istället.
– Inte alls, svarar Ville. Inga pannkakor. Ketchup. Sallad. Saft. Gurka. Potatis. Öl. Min plasthaj. Åh, heeeeej Hajis, där är du ju. Lök. Filmjölk. Vanlig mjölk. Och yoghurt. Men inga pannkakor.
– Inga pannkakor?
– Inga pannkakor!
Jag går fram till kylskåpet. Ville ljuger… väl?! Och man ljuger inte när det står tiotusen kronor på spel. Mina linsförsedda ögon scannar kylskåpet. Hylla 1 – inga pannkakor. Hylla 2 – inga pannkakor. Understa hyllan – inga pannkakor. Var fan är pannkakorna? Jag vet att de är där någonstans. Jag såg dem ju igår kväll.
– Men… var är pannkakorna, frågar jag desperat rakt ut i luften.
– De är i soptunnan, säger Ville.
– I soptunnan?
– Ja-a.
– Hur vet du det?
– Jag såg när mamma slängde dem där igår kväll. Hon sa att de var gamla.
Men, va fa…
– Så nu är du skyldig mig tiotusen kronor, informerar Ville.
– Just det, bekräftar Felix.
Jag skruvar på mig. Hur ska jag komma ur det här?
– Eh…, är det enda jag får ur mig och det gör ju knappast saken bättre.
– Och du måste betala pappa, säger Ville. Tänk på att jag är expert på att sparkas.
– Och jag är expert på matematik, säger Felix.
Wow! Crap! Och helvete! De har rätt. Mina kombattanter om de tiotusen kronorna är utan tvekan en stycken sexårig expert på sparkar och ett nioårigt mattegeni. Definitivt ingen bra duo att ha som motparter i en ekonomisk tvist, speciellt med tanke på att några av mina absolut svagaste grenar är just sparkar och matematik. Jag må vara en jävel på att rimma (simma-limma-stimma-dimma-timma), men vad hjälper väl det mot kickar och algebra?!
HJÄLP!

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “En ekonomisk knipa

  1. Punga upp nu Hasse och tag lärdom.

    ALDRIG yttra sig tvärsäkert!!

    Hemikram

  2. Hm….Sa ni VERKLIGEN KRONOR?? Är du säker på att ni uttalade ordet KRONOR när vadet uttalades, för om ni bara sa ”TIOTUSEN” så kan det vara tiotusen vadsomhelst! He he he….

    • PS. Försöker hjälpa dej ur knipan DS.

      • Tack för visad förståelse och hjälp. Jag har verkligen försökt med allt. Tiotusen kramar, pussar, grässtrån, till och med tiotusen strösockersmulor – men inget hjälper. Det är tiotusen KRONOR han ska ha. Han kan tänka sig tiotusen Euros också, men helst kronor.

Kommentera

