Om jag var en tatuerare

Sitter på en strand och blickar ut över Medelhavet. Slutar ganska omgående med det, för ärligt talat, hur kul är det att titta på en vattenyta? Jag börjar istället att titta på alla människor som rör sig på stranden och i vattnet. Efter ett tag gör jag en märklig upptäckt. Alla män i 35-årsåldern verkar ha tatueringar. Kan det verkligen stämma? Efter att ha tittat på 35-åriga män på stranden i tre timmar (trodde aldrig att jag någonsin skulle skriva just den meningen) så anser jag det faktiskt vetenskapligt bevisat  – ALLA 35-åriga män, utan undantag, är tatuerade. Och som om inte det vore nog så visar min noggranna strandstudie att de dessutom har exakt samma typ av tatueringar. Antingen är det en massa kinesiska tecken på en rad eller så är det en tribetatuering med konstiga mönster som inte sällan går runt hela armen.
Jag kan tänka mig hur det gått till när de skaffat sina tatueringar. De som valt de kinesiska tecknen har sagt åt tatueraren att de vill ha något djupsinnigt kinesiskt ordspråk intatuerat, typ ”Den som viskar hörs bäst” eller ”Fis aldrig i medvind”. Allt för att visa för världen att de är djupare än vad de förmodligen egentligen är.
Och de som valt tribetatuering har alldeles säkert valt en tatuering som visar att man tillhör den starkaste och farligaste stammen, den stam som med sina bara händer kan lägga ned ett lejon. Macho liksom.
Dessa 35-åriga män kan ju naturligtvis inte ha en aning om de kinesiska tecknen eller den afrikanska stamtatueringen de facto betyder vad de sagt till tatueraren att de vill ha inpräntat under skinnet. De får helt enkelt lita på tatueraren.
Om jag var en tatuerare så skulle jag, bara för att inte jobbet ska bli så slentrianmässigt, tatuera in någon helt annan betydelse. Det skulle ju inte skada någon, de som fått tatueringarna har ju fått sina kinesiska tecken och sina stamtatueringar, så de är ju glada och lyckliga.
På de som vill ha kinesiska tecken skulle jag tatuera in receptet på friterade räkor i sötsur sås: 1 ½ dl mjölk, 1 ½ dl kolsyrat vatten, 4 dl mjöl, 4 msk smält smör, 1 tsk salt, 1 äggvita. Det vore ju en grym tatuering. Och annorlunda.
Och på de som valt stamtatueringen skulle jag inte välja det mönster som visar att man är stark och modig nog att kunna döda ett lejon med knytnävarna. Nej, då skulle jag välja ett mönster som visar att man tillhör den stam som allmänt anses vara lite efterbliven, och inte så lite heller för den delen.
Tänk så mycket nya vänner dessa människor skulle få vid nästa resa till Afrika eller Kina.
– Sir, kan du stå stilla en minut så ska jag bara skriva av receptet du har på din underarm. Verkar jättegott.
– Sir, var inte ledsen för att du är lite bakom flötet, det finns tillräckligt med smarta människor på jorden ändå. Vill du ha en jordgubbsklubba, lille vän?
Jag blir lite avundsjuk på alla dessa tatuerade 35-åringar som går framför mig på stranden. Kanske skulle jag själv ta och skaffa mig en liten semestertatuering, så jag blir lika cool som de där 35-åringarna tror att de är. Eftersom jag befinner mig i Spanien så vore det ju en trevlig liten hyllning till spanjorerna om jag skrev någonting på spanska. Jag ska gå och fråga i hotellreceptionen om de har en spritpenna jag kan få låna så ska jag med snygg handstil skriva ”Soy un idiota y también un nerd” vilket lär betyda ”Jag är en cool svensk man”.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Om jag var en tatuerare

  1. Jag tror att din statistiska undersökning stämmer helt. Jag tror inte många skulle komma tillbaka till dig om du var tatuerare. Det är dom två saker jag tror. 😛

    • CARITA

      Jag tycker mest synd om de 35-åriga som blivit tatuerade.Hos dig är de inte högt i skalan

      • Jodå, inget fel på 35-åringarna. Vore bara lite kul om man kunde få se lite olika sorters tauteringar och inte exakt samma. Jag såg en gång en man med en tatuering som visade en klassisk svensk sommaräng med en björk och vajande buskar och en röd stuga med vita knutar och en liten gumma som satt på en pall och mjölkade en ko. Den var fantastiskt. Och annorlunda.

      • Tummen kommer från mig.

Kommentera

