En stund för meditation

Vi spelar Yatzy. Jag är på väg att vinna. Eller för att vara helt korrekt, jag fetäger. Felix ser orolig ut. Jag förstår honom.
Han lägger plötsligt benen i kors på stolen, och så sträcker han ut armarna från kroppen, böjer lite på dem uppåt som om han skulle spänna musklerna, låter tumme och pekfinger nudda varandra så de bildar en liten ring. Han avslutar med att blunda. Han ser ut som den indiska elefantguden Ganesha brukar framställas på bild, snabeln undantagen. Och så börjar han humma med munnen.
– Hummmm. Hummmm. Hummmm.
Det är helt uppenbart att han just börjat meditera. Oklart varför. Kanske för att intala sig själv att han kan vinna över mig trots att jag leder så stort, kanske för att bara få mig ur balans. Trots att jag ser att han gått in i ett djupt stadie av meditation känner jag ändå att jag måste fråga honom vad han håller på med. Vi skulle ju spela Yatzy.
– Vad gör du Felix?
Han öppnar ögonen långsamt och tittar på mig med en blick som säger ”Är det inte uppenbart?”. Sedan suckar han och säger:
– Pappa, jag imiterar.
Och så blundar han igen och fortsätter meditera.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “En stund för meditation

  1. Ha ha ha! Sådan far sådan son! Ni är underbara!

  2. Tänk tänk tänk… ja, det har du fan i mej rätt i.

Kommentera

