En liten gåta sådär i förbifarten

Felix skuttar glatt fram till mig. Han säger exalterat:
– Pappa, vet du vad det är för likhet mellan en flaska och en haj?
Jag älskar ”Vet du vad det är för likhet mellan”-gåtor. Jag tänker och tänker. Vad är det för likhet mellan en flaska och en haj? Eh… båda kan vara i vattnet om flaskan skulle vara av flaskpost-typ? Nä, knappast troligt att det är rätt svar. Eh… båda kan vara farliga om flaskan skulle visa sig vara trasig. Nä, knappast troligt att det är rätt svar heller. Eh… äh fan, jag vet inte.
– Jag har ingen aning, svarar jag.
Felix tittar nöjt på mig.
– Det finns ingen likhet. En är ju en flaska, och en är ju en haj. Ingen likhet alls. Hejdå pappa.
Och så skuttar han iväg. Och kvar står jag och undrar vad som just hände.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “En liten gåta sådär i förbifarten

  1. Känner igen tillståndet 😆

    Hemikram

  2. Been there, done that… typ.

  3. En skitbra ”gåta” juh! Felix är ju en superklok kille!

Kommentera

