Svärandets ädla konst

Felix, Ville och jag sitter och tittar på OS-semifinalen i handboll på fredagskvällen. Matchen tar slut och Sverige vinner och går vidare till OS-final.
– Jävlar vad härligt, skriker jag rätt ut i luften.
Felix och Ville tittar allvarligt på mig.
– Pappa, du svärde, säger Ville.
– Då får du en minusöl, lägger Felix till helt korrekt, för sådan är vår regel – svär jag får jag en minusöl på helgransonen, svär Felix eller Ville får de ett minusgodis på lördagsransonen.
Typiskt. Varför skulle jag svära just nu? Det är ju fredagskväll. Jag vill inte ha en minusöl. Hur ska jag komma ur det här? En regel är trots allt en regel. Jag funderar, och kommer till slut på en tänkbar lösning på minusölscenariot.
Om jag erbjuder Felix och Ville att säga varsin svordom så skulle vi väl kunna kvitta bort min svordom tycker jag. Jag skulle inte få någon minusöl och de skulle få svära varsin gång utan att få minusgodis. Win win liksom. Jag presenterar mitt förslag för dem. De godtar förslaget ögonblickligen. Ingen som helst tvekan.
Vi bestämmer att upplägget är så att jag mycket exalterat ska ropa ”SVERIGE ÄR I OS-FINAL” varpå de kommenterar med valfri svordom insatt i en mening. Felix ska börja. Jag ställer mig upp framför TV’n.
– SVERIGE ÄR I OS-FINAL, ropar jag.
– Fy fan vad gött, skriker Felix glatt och börjar skrattande hoppa  upp och ned och klappa i händerna.
– Bra Felix, säger jag. Då är det Villes tur. Är du beredd Ville?
– Ja.
Jag harklar mig.
– SVERIGE ÄR I OS-FINAL, ropar jag.
– Skit också, skriker Ville glatt och börjar skrattande hoppa  upp och ned och klappa i händerna.
Jag gör där och då en mental notering om att jag måste ha en ordentlig genomgång med Ville hur man lämpligast använder sig av svordomar i det dagliga livet för att få ut maximal effekt av det fula ordet ifråga.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Svärandets ädla konst

  1. Jag tycker att du i stället ska följa en viss väldigt frälst bloggare på Bloggportalen som inte tyckte att man skulle vara glad alls över handbollsvinsten, eftersom sådan glädje inte har ett evighetsvärde. Se där, blir ingen glad säger ingen heller ”jävlar vad härligt” och alla får sin öl eller godis.

    • Tja-a… också en lösning. Men nog är det värt en minusöl för att få skrika ut sin glädje över en idrottsvinst. Man kan ju alltid gå till sitt superhemliga öllager när sönerna somnat.

  2. Skicka dina söner hem till mej så ska dom få lära sej häftiga svärord! Mina söner kan ALLA och några till! 😉

Kommentera

