Att gissa tåg

Ville och jag brukar gissa från vilket håll tåget kommer om vi råkar passera när bommarna går ner på vår lokala lilla tågbana. Första pris är inte så mycket mer än äran samt rätten att reta förloraren, men det är gott nog.
Jag är alltid exemplariskt konkret i min gissning för att det inte ska uppstå några missförstånd.
– Jag tror att tåget kommer därifrån, säger jag och pekar åt antingen höger eller vänster.
Ville är inte riktigt lika konkret i sitt gissande.
– Jag tror att tåget kommer därifrån, säger han och viftar runt med armen åt samtliga existerande väderstreck.
– Alltså Ville, tror du att det kommer från höger eller vänster?
– Därifrån sa jag ju, svarar han och viftar runt med armen som hade han en envis geting efter sig.
– Från höger?
– Från det håll som… alltså, det beror på var man är… men lite grann från där det där trädet står… du vet, bakom ICA affären fast lite framför… lite till vänster om höger, om du fattar vad jag menar pappa… samma håll som tåget kom från förra gången alltså, fast innan den där gången när vi såg ett rådjur på andra sidan bommen… du minns, va… lite typ mittimellan… ja, det är därifrån jag tror tåget kommer.
Och så kommer tåget. Från höger eller vänster. Och ovsett var det kommer ifrån så vinner Ville. Varje gång. Alltid. Jämt. Orättvist. Och så börjar han reta mig för att jag förlorade. Igen.
Det är konstigt att han är så luddig just när vi gissar tåg. När jag frågar honom om han vill ha en glass ser han nämligen alltid till att replikera på ett vis som är omöjligt att misstolka.
– Ja tack. Nu på en gång.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Att gissa tåg

  1. Som vanligt kan jag bara buga och tacka för skrattet…

    Hemikram

Kommentera

