Orsak till allergi

Villes stora problem här i livet är att jag är allergisk mot pälsdjur, för det förhindrar ju nämligen honom från att få en hund, katt, råtta, zebra eller tiger som husdjur.
Idag på morgonen verkar han ha bestämt sig för att gå till botten med detta allergiproblem.
– Pappa, varför är du egentligen allergisk mot håriga djur?
– Det är för att jag hade en strävhårig tax när jag var liten. Då startade all allergi.
– Du hade en… vad sa’ru för nåt?
– En strävhårig tax.
– Jaha… en… jaha…
Han ser bekymrad ut. Jag märker att han nog inte riktigt hört talats om det djuret förut. Han lunkar långsamt iväg i riktning mot soffan där Felix sitter. Jag hör hur han mumlar något för sig själv.
– Felix, nu vet jag varför pappa är allergisk mot håriga djur.
– Varför då?
– För att han hade en trähårig lax när han var liten.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Orsak till allergi

  1. Ha ha ha! Ja, man ska akta sig för trähåriga taxar! Vi hade också såna, men som tur var blev ingen allergisk!
    Tips på djur som man inte är allergisk emot (och som vi har haft): Undulat! Om man skaffar den när den är liten, har bara en, och gosar och pratar mycket med den kan den bli nästan hur tam som helst. Helst en hane, för då kan den börja prata också. Den skräpar förstås, men sånt får man ju ta när man har djur.
    Vi har haft sköldpadda också, men vattensköldpadda, och efter ett tag är man trött på bajslukten ifrån terrariet kan jag säga….och den bajsar mängder!
    Landsköldpadda vet jag inte om man kan köpa i Sverige. Annars verkar dom vara rätt trevliga.
    Majsorm hade vi ett tag. Det var rätt trevligt. Fast dom blir inte direkt ”personliga” på det sätt en undulat blir. Men ändå…Dom är ”coola” – speciellt för en liten kille kanske…och man KAN ”gosa” med dom.
    Fiskar är fina att se på, men blir varken så personliga eller gosiga.
    Såja. Nu har du några tips!

  2. Tack för tipsen, men just nu ligger tigerhaj överst på listan över hårlösa djur som potentiella husdjur.

  3. Anonym

    Kan du inte be ungarna att samla in alla mördarsniglar. Garanterat ingen päls där. Och inget hår i soffan när man gosat med dem framför TV:en.

    Dumlund

    • Experttips igen! Jag och min äldste son ”gosade” med en mördarsnigel för flera år sedan….Mitt tips är efter detta: Gör inte det! Man får ett slem på sej som inte ens går bort med Aceton och rotborste ihop!!! Huvva!

    • Bra idé Dumlund. Ska genast pröva. De kan kanske funka som hårgele dessutom så spar man lite kosing.

  4. Min make blev av med sina allergier när han tog Kolloidalt silver och MSM…

    Det är vanligt att man blir det märker jag när jag pratar med andra som behandlas med sagda hälsokoster…

    Hemikram

Kommentera

