Tre ord jag aldrig någonsin vill höra

Är hos tandläkaren för att pimpa garnityret, eller ta bort tandsten som väl kanske är den mer korrekta beskrivningen. Efter utfört hantverk berömmer tandläkaren mina dentala tillgångar.
– Du har mycket bra tandkött, säger hon.
– Tack. Jag har jobbat mycket på det, ljuger jag.
– Toppen, för ditt tandkött är verkligen bra.
Sedan säger hon de tre ord som jag aldrig någonsin vill höra.
– För din ålder.
– Va?
– Du har mycket bra tandkött, upprepar hon. För din ålder.
Alltså, var hon tvungen att säga ”För din ålder”? Vad tjänade hon på det? Helt plötsligt flyttades ju allt fokus från mitt tjusiga tandkött till min ålder. Hon hade likaväl kunnat säga ”Du har bra tandkött. Och gammal är du också, gubbjävel”, för det var ju egentligen det hon sa fast i andra ordalag.
Åker ifrån tandläkaren med blandade känslor. Glad över att mitt tandkött är precis så mört, rosa och elastiskt som det tydligen ska vara. Ledsen över att jag även i min tandläkares ögon nu blivit gammal.

På kvällen åker jag till mamma och hälsar på. Som vanligt pratar vi hår med varandra. Mormor var hårfrisörska så det är nog något genetiskt. Jag skämtar om att jag har grått hår. Då säger mamma:
– Du har väl inte så grått hår. För din ålder.
Va?! De tre orden. Igen. Två gånger på samma dag. Vad menar hon? Men vänta ett tag. Tänk om man skulle vända på steken. Tänk om det skulle vara tvärtom. Tänk om jag istället ”inte har så mycket ålder. För mitt gråa hår”. Tänk om det vore så. Då skulle ju allting plötsligt bli supertoppen. Då skulle jag ju vara yngre än min frisyr. Bara en sån sak. Det vore ju grymt. Jag beslutar mig för att det är det mamma menar.

Väl hemma från mamma är det dags att gå igenom med Felix och Ville hur deras dag i skolan har varit.
Ville, som är inofficiell och tillika självutnämnd ”Svensk Mästare i hjulning”, informerar mig att han idag minsann har lärt sig att komma ned på marken med raka ben efter utförd hjulning. Han är inte sen att visa mig denna akrobatiska talang. Det liksom bara svischar till i luften när han börjar hjula fram och tillbaka i vardagsrummet. Jag kan inte bli annat än imponerad.   
– Visst är jag bra, säger Ville.
– Verkligen, svarar jag. Du är jätteduktig. För din ålder.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Tre ord jag aldrig någonsin vill höra

  1. I barndomen är nästan allt ”…för din ålder”. Och sen blir det ett skutt, till ungefär 40-årsåldern, då det börjar igen….
    Jag var också hon tandläkaren idag och har jättefina tänder, ”för din ålder!”. Tror jag hon sa, eller så sa hon bara det första…Minns inte… eller så har jag förträngt. Jag minns bara att dom är fina och välskötta! Och att jag borstar ”överamtitiöst”!

  2. Då ser du rik ut alltså? är det inte det som räknas? *blink*

    Hemikram

Kommentera

