Det är skillnad på potatismos och potatismos

Idag är det köttbullar och potatismos som gäller till middag. In med köttbullarna i mikron och ned med mospulvret i det kokande vattnet. Middag klar på tre minuter. Jag är ett geni och tillika tidsbesparare.
Ville tar en stor sked med potatismos och stoppar in i munnen. Jag ser hur han riktigt njuter av den pulvriga potatisgeggan.
– Var potatismoset gott, frågar jag.
– Det var underbart, säger han.
Det är nog första gången jag hör honom använda ordet ”underbart” om mat. Det är nog faktiskt första gången jag hör honom använda ordet ”underbart” över huvud taget när jag tänker efter.
– Vad bra, säger jag.
– Vi fick potatismos i skolan idag, pappa. Skolans potatismos är asäckligt.
– Är det?
– Ja-a.
– Varför då?
– De har ju klumpar i moset.
– Har de?
– Ja-a. Små äckliga potatisklumpar.
– Nä, vad säger du Ville… har de potatisbitar i potatismoset?
– Ja-a.
– Då betyder ju det att det är gjort på riktig potatis.
– Jag vet. Asäckligt.
Han stoppar in en ny sked med pulvermos i munnen.
– Men det är väl bra att skolan gör potatismos på riktiga potatisar?
– Nä-ä. Asäckligt har jag ju sagt. Ditt potatismos är mycket godare. Du har ju inga potatisklumpar i ditt mos.
– Nix, inte en tillstymmelse till potatis i mitt mos.
– Vad har du i ditt potatismos då, pappa?
Jag går och hämtar förpackningen med ”12 portioner klassiskt potatismos” och läser på innehållsförteckningen.
– Mitt potatismos innehåller vegetabiliskt fett, svartpepparextrakt, smörarom, stabiliseringsmedel av modellerna E450 och E471 samt inte minst antioxidationsmedel med beteckningarna E300, E304 och E223 Sulfit. Visst låter det gott?
– Verkligen. Sulfit. Supergott. Det där är vad jag kallar potatismos, pappa. Inga äckliga klumpar.
Och så trycker han lycklig in ännu en mosfylld sked i munnen. Själv går jag och slänger förpackningen med ”12 portioner klassiskt potatismos”. Det känns ganska bra.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Det är skillnad på potatismos och potatismos

  1. Försök göra riktigt mos så han anser att det duger – det lär vara en utmaning som kräver sin Pappa.Hasse?

    Hemikram

    • Ha ha ha! Det var som någon av mina söner sa för några år sedan när vi åt HEMMAGJORD potatismos med MOSAD POTATIS i: ”Varför kan vi inte få sån där GOD potatismos, som vi får i skolan hemma också?” Då gick jag och köpte pulvermos och gjorde konstgjort potatismos så det stod härliga till i några år! Och jag läste INTE på förpackningen, så dom är väl fulla av I och E och en massa siffror och bokstäver! Men NU vill dom ha RIKTIGT potatismos av RIKTIGA potatisar!

Kommentera

