Hur man skapar ett kinesiskt ord

Ville kommer fram till mig på morgonen med penna och anteckningsblock i händerna. Han öppnar blocket och visar mig fyra streck han ritat bredvid varandra.
– Om du drar ett streck över mina fyra streck så blir det ett kinesiskt ord, informerar han.
– Är det sant?
– Det är sant pappa.
Det här låter ju nästan för bra för att vara sant. Ett litet streck över fyra andra små streck, och vips så har vi ett kinesiskt ord. Helcrazy. Jag bara måste dra ett streck för att få reda på vilket kinesiskt ord Ville och jag tillsammans kommer att skapa. Hur spännande som helst. Jag tar pennan från Ville och drar ett horisontellt streck över Villes fyra tidigare ritade streck. Ett kinesiskt ord är skapat. Lätt som en plätt. Jag tittar på de fem strecken vi ritat.

Jag har naturligtvis ingen aning vilket kinesiskt ord det är, men jag tror att det kan betyda staket. Eller tandställning. För säkerhets skull bestämmer jag mig för att fråga lingvisten Ville.
– Ville, vad betyder ordet då?
Han tittar förvånat på mig innan han svarar:
– Jag vet inte. Jag kan väl inte kinesiska.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

