Uttryck som ger intryck och avtryck

Det senaste året har Ville besvarat frågor och påståenden med följande uttryck; ”Meh”, ”Vem bryr sig” och ”Bla bla bla”. Förutom när han fått frågan ”Vill du ha glass?”. Då har han undantagslöst svarat ”Ja”. Men på alla övriga frågor har han i princip endast använt sig av de ovan nämnde tre uttrycken. Dessa uttryck verkar ha gjort stort intryck på honom vilket sedermera gett ett avtryck i hans sätt att kommunicera.
Men förra veckan hände något. Plötsligt svarade han inte längre ”Meh”, ”Vem bryr sig” eller ”Bla bla bla” på mina frågor. Ja, dra nu inga förhastade slusatser, det var ju inte precis så att han började uttrycka sig normalt. Nädå, det är liksom inte Ville. Men han svarade på ett annat sätt, med en annan fras. Han svarade:
– ‘amen asså seriöst.
På alla frågor och uppmaningar responderade han på just det viset, ofta följt av himlande ögon, och han har fortsatt med det sedan förra veckan.

– Dags att klä på sig nu Ville.
– ‘amen asså seriöst.

– Nu måste du bara gå och lägga dig.
– ‘amen asså seriöst.

– Är du bussig och lägger dina gamla kalsonger i tvättkorgen och inte i fruktskålen.
– ‘amen asså seriöst.

– Vill du ha glass?
– ‘amen asså seriöst. Nä vänta, vad sa du?
– Vill du ha glass?
– Ja. Såklart.
– Då ska du få det. Efter maten.
– ‘amen asså seriöst.

Så där har han hållit på i en dryg vecka. Visserligen skönt att slippa höra ”Meh”, ”Vem bryr sig” och ”Bla bla bla”, men i längden blir ju ”’amen asså seriöst” rätt jobbigt det också. Men jag hade inte behövt oroa mig särskilt mycket. För i morse var ”’amen asså seriöst” som bortfluget. Det var ersatt av ett nytt uttryck.
– Kolla Ville, säger jag exalterat vid frukosten. Jag har fått ett nytt iPhone-fodral. Coolt va?
Ville tittar noga på min mobiltelefon innan han svarar. 
– Gud va ointressant.
Meh?! ”Gud va ointressant” är alltså det nya ”Bla bla bla”. Jag undrar hur länge jag ska behöva höra det innan han kommer på något nytt innovativt sätt att kommunicera med omgivningen.
Och jag undrar var han får alla nya uttryck ifrån. Med tanke på att de två senaste uttrycken inleds med bibliska referenser antar jag att de börjat läsa om religion i skolan och att det är därifrån han hämtat inspiration till de senaste uttryckens inledande ord.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Uttryck som ger intryck och avtryck

  1. Anonym

    Vet du!? Att det är ofta jag går in på din sida och det går inte att kommentera! MYCKET irriterande! Men nu gav jag mej inte och till slut gick det! Puh!
    Det är kul med alla dessa uttryck! Jag minns när ”Och vad fick du luft ifrån?!?” som mina söner körde en sommar, och till slut körde vi det svaret, både vi vuxna och barnen (vi var på semester hos min syster med familj) och oj, vad kul det blev!! För dom här uttrycken ”passar” ju nästan till alla svar! *fnissar* (oinloggad erviluca)

    • Tack för tipset om ”Och var fick du luft ifrån”. Det ska jag kontra med nästa gång Ville säger ”Gud va ointressant”. Förresten har han redan börjat använda ett nytt uttryck – ”Inse fakta pappa”. Det uttrycket gör en rätt svarslös faktiskt. Man vill ju inte framstå som korkad och svara ”Vilka fakta?”.

  2. Detta är mitt första besök (hittade hit från Monstermalla) och måste bara säga att din högerspalt är jättekul!

  3. haha 😀 tack för ditt besök hos mig, här verkar det ju vara skoj så jag kommer tillbaka!
    känner igen dessa uttryck, sonen är 10 och har gått igenom alla…

Kommentera

