Zombie eller vampyr – det är frågan

Ville ska på Halloweenparty idag. Men vad ska han klä ut sig till? Det är ju jättesvårt att bestämma sig. Zombie eller vampyr. Båda är ju ascoola, men man kan ju bara vara en av dem, det begriper väl vem som helst. Zombie eller vampyr. Zombie eller vampyr. Zombie eller vampyr. Hmm…  det här var inte lätt.
– Du kanske ska vara pirat, föreslår jag kreativt.
Ville tittar på mig utan att svara. Jag hatar när han gör det. För när han inte svarar betyder det att jag har sagt något så oförklarligt korkat att det inte ens är värt att ödsla ord på.
Han tittar ned i sin utklädnadslåda. Det gör jag med. Jag får syn på hans Darth Vader-dräkt.
– Darth Vader då, föreslår jag. Star Wars är ju fränt.
Sa jag fränt? Hur gammal är jag egentligen? Och Ville vet ju inte vad fränt är. Han är ju sex år, inte femtiosex.
– Star Wars är ju fett grymt, korrigerar jag mig själv.
Då händer det igen. Han tittar på mig utan att yttra ett ord. Fan också. Att jag inte lär mig. Håll tyst Hasse. Låt Ville ta beslutet – zombie eller vampyr.
– Nu har jag bestämt mig, säger han till slut med en blandning av glädje och lättnad. Jag ska vara vampyr.
– Varför då?
– För en zombie går ju med raka armar framför sig hela tiden och det kommer bli jättesvårt för mig att äta tårta med raka armar. Jag kommer aldrig lyckas få skeden till munnen då. Men en vampyr kan äta hur mycket tårta som helst.
– Fast en vampyr gillar ju inte tårta. En vampyr gillar ju bara blod. Människoblod.
– Men tårtan kanske är gjord av människoblod. Det kan väl inte du veta heller, dumma pappa.
– Jag skulle vara zombie om jag var du, Ville. För även om en zombie har raka armar så måste den faktiskt äta, annars dör den ju.
-Pappa, zombies är redan döda. Lär du dig ingenting på jobbet?
En halvtimme senare är det dags att gå iväg till kalaset. Ville har inte lyckats hitta varken huggtänder eller låtsasblod, så han går trots allt iväg som zombie. Men han är mycket noga med att påpeka att just den art av zombie han representerar faktiskt kan böja på armarna.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Zombie eller vampyr – det är frågan

  1. Ha ha ha! Visst är det häftigt när det kommer ord ur munnen som man inser, samtidigt som man säger dom, att dom är ”gamla”….och att man inte är så ”poppig och modern” som man trodde….
    Och zombies KAN börja armarna! Det har jag sett i alla spel som mina barn spelar. Minsting äääälskar såna spel! Och dom kan böja armarna! Jag lovar! Hälsa Ville det. Det är ”fakta” från en zombie-älskande 13-åring cool kille!

Kommentera

