Hörselproblem

Ville och Felix sitter i soffan och tittar på TV. Jag säger åt Ville att han måste plocka upp pennvässarens innehåll som han spillt alternativt med flit tömt ut på vardagsrumsmattan. Han svarar inte. Inget ovanligt med det. Han kan vara i sin egen värld ibland. Så jag höjer på rösten lite och ber honom plocka upp pennvässarskräpet. Fortfarande ingen reaktion från Ville. Felix däremot tittar upp. Ville bara fortsätter blänga på TV’n. Jag tar fjärrkontrollen och drar ned ljudet till noll. Felix glor ilsket på mig.
– Meh… vad gör du, frågar han.
– Försöker få Villes uppmärksamhet, svarar jag.
Villes blick förblir fastklistrad på TV’n. Att ljudet plötsligt försvunnit verkar inte störa honom alls.
– Hallå Ville, försöker jag.
Han fortsätter att titta på TV’n. Jag går fram till honom och knackar honom på axeln. Då reagerar han. Han tittar upp på mig och nickar slött. Tjena farsan liksom.
– Hej Ville. Du måste plocka upp pennvässarens skräp som ligger på mattan, säger jag med övertydliga läpprörelser som backup-hjälp för att få fram budskapet.
– Det är ingen idé att du pratar med Ville, meddelar Felix. Han hör inget.
– Jag märker det. Varför hör han inget?
– Han har fått håll i örat.
– Håll i örat?
– Just det. Det är vad han sa förut när jag försökte prata med honom. Fast det finns ju inget som heter håll i örat, eller hur pappa?
– Nä, det har jag nog aldrig hört talas om.
– Jag tror han menar att han fått en kastrull i örat.
– En kastrull i örat?
Jag börjar nu bli lite orolig vad som hänt med min yngste sons öron. Och mina båda söners hjärnor.
– Just det. Nä vänta… sa jag kastrull? Jag menar lock. Han har nog fått ett lock i örat.
– Tror du?
– Ja, det tror jag.
Jag vänder mig mot Ville. Jag lutar mig ner nära hans ansikte och öron för att han ska lyckas höra mig.
– Ville, har du fått lock för öronen?
Han tittar snabbt på mig och sedan tillbaka mot TV’n. Och så säger han:
– Nä, jag orkade bara inte prata med någon. Men nu orkar jag prata. Kan man få en glass?

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Hörselproblem

  1. Ha ha ha! En stor jävla vaxpropp kanske…. ”Kastrull” och lock…ja, det gäller att ha fantasi när man är förälder… 🙂

Kommentera

