Det konstiga med skor

En bilresa är ett utmärkt tillfälle att ventilera och diskutera världsliga saker.
– Vet du vad som är konstigt med skor, frågar Ville från baksätet på väg till skolan.
– Nej, ingen aning, svarar jag.
– Det är att när skorna är nya så vill man inte ha några fläckar på dem, så då torkar man bort en fläck direkt när den hamnat på skon. Men när skorna har blivit gamla så struntar man i om det är fläckar på skorna. Då bara leker man vidare. Visst är det konstigt?
– Det har du faktiskt rätt i. Det har jag inte tänkt på tidigare.
– Samma sak med en ny jacka.
– Och byxor, säger jag.
– Nä, inte alls pappa. Bara skor och jackor. Nya byxor får bli smutsiga direkt om de vill.
– Jaha… Så vad torkar du bort alla nya skofläckar med då? Har du med dig en handduk eller…?
– Nej, jag torkar bort skofläckarna med den del av jackan som är precis ovanför där händerna tittar fram.
– Men då blir ju jackan smutsig.
– Det gör inget.
– Inte? Men du sa ju just att det där med fläckar gäller både nya skor och nya jackor.
– Jag vet, men jag har inga nya jackor. Alla mina jackor är gamla. Så de kan bli smutsiga.
– Jaha… så praktiskt. Men om du skulle råka ha både nya skor och en ny jacka. Hur skulle du då få bort fläckar från skorna?
– Då skulle jag ta Felix jacka.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar