Lite Gotland, lite hästkrafter, lite födelseår och lite helgon

Fredagskväll. Vi befinner oss på en båt till Gotland. Vi tar en promenad runt båten. Ville och jag först, Felix en bit bakom spelandes Nintendo samtidigt som han går. Längs ena långsidan hittar vi en orange livräddningsbåt med en gigantisk motor som det står 90 på.
– Kolla Ville, säger jag. Kolla vilken jättestor motor. Den har 90 hästkrafter.
– Wow, utbrister Ville. Felix, skynda dig och kom hit och kolla på motorn. Den har 90 hönskrafter.

Lördagsmorgon. Väl framme i ett solstrålande Visby kan jag inte känna mig annat än välkommen. För plötsligt står vi på S:t Hansplatsen, sedan på S:t Hansgatan och just där ligger en restaurang som heter S:t Hans. Vilket mottagande. Har ju alltid ansett mig vara lite av ett helgon, har dock aldrig lyckats få med mig någon i bekantskapskretsen i dessa tankebanor. Men på Gotland verkar de ha fattat. S:t Hans vart man än tittar. Man tackar.
Det är medeltidsvecka i Visby. Överallt går det runt utklädda människor. Jag förklarar för Felix och Ville att man klädde sig så där förr i tiden, på medeltiden. Felix och Ville undrar när medeltiden var. Jag berättar att den höll på i sisådär 1000 år mellan 500-talet och 1500-talet.
– 1500-talet, säger Ville. Det var då du föddes pappa.
Jag hinner inte svara förrän Felix bryter in.
– Nä Ville, säger han. Pappa föddes inte på 1500-talet.
– Just det, säger jag stolt över att äldste sonen har koll på läget.
– Han föddes ju på 1600-talet kommer du väl ihåg. Det har vi ju snackat om tidigare.
– 60-talet, korrigerar jag lite försynt.
– Javisst ja, säger Felix.

Ett plastsvärd, en träsköld, en täljkniv, några kanelbullar, tre omgångar bågskytte och en runda råttroulette senare är vi återigen ombord på båten. Vi går omgående tillbaka till den pampiga livräddningsbåten och beundrar dess 90 hönskrafter starka motor.
– En sån skulle man ha i badkaret, säger Ville och avslutar meningen med ett vrooom-ljud. Den har 90 hönskrafter Felix.
Felix tittar länge på sin lillebror och suckar sedan teatraliskt.
– Ville, det heter inte hönskrafter, säger han. Det heter häfskrafser.

12 kommentarer

Under Uncategorized

12 svar till “Lite Gotland, lite hästkrafter, lite födelseår och lite helgon

  1. Ewa

    Man är alltid välkommen här på Gotland därför denna ön är så speciell =)

    Ha så underbart då bland alla jycklare ,, men det var väl egentligen slut igår?

    Kram

  2. Var ni bara där och vände?
    Själv har jag ju varit där i 2 veckor! Andra veckan var det alltså medeltidsvecka och vi letade i 2 dagar innan vi hittade den…Faktiskt! 😛

    • Vi vara bara där över dagen på lördagen (åkte båt dit på fredag och sedan hemma igen på söndag). Läste just om era försök att lokalisera medeltiden… och skrattade.

  3. Gotland och Visby är nog den enda plats i Sverige som jag drömmer om att se eller uppleva…

    Hemikramar ♥

  4. Dumlund

    Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler.
    Det stället heter Tofta, dit vill jag aldrig mer.

    vpl217 Dumlund

  5. Du har fina och otroligt roliga barn st:Hans!!

  6. starkskör

    hönskrafter och häfskrafser… *skrattar så tårarna rinner*…

    jag gillar verkligen din blogg… varje gång jag läser den så får jag mig ett härligt skratt :oD

    ha det gott, du o pojkarna!

  7. starkskör

    ooops… det skulle vara ett 😀 och inget annat…

    😀

Lämna en kommentar