En vab-dag som alla andra

Hemma med förkyld Ville idag. Felix erbjuder sig att stanna hemma och hjälpa till att ta hand om sin snorige lillebror. Okej. Bussigt av honom. Bra.
Börjar morgonen med ostmacka i sängen samtidigt som vi tittar på Saltkråkan på tv’n. So far so good. När filmen är slut går vi upp. Frågar varandra vad vi ska göra. Ingen vet. Ingen har någon idé. Blankt i skallarna. Något måste man väl kunna hitta på att göra.
Vi går runt och försöker hitta någon sak som kan ge oss idéer till aktiviteter. Men ingenting. Man skulle kanske tömma diskmaskinen. Gör jag det riktigt långsamt kan jag nog ta död på en tre fyra minuter. Börjar tömma… men nej, för tråkigt. Sätter mig på golvet bredvid Felix och Ville. Ska vi bygga en tågbana av träspåren från Ikea? Ja, det är en bra idé enas vi om. Tömmer ut alla träspåren på golvet. Väldigt många. Sprids liksom överallt på golvet. Vi tittar på dem, sedan på varandra. Nää… bygga tågbanor känns helt plötsligt inte alls som något alternativ till tidsfördriv.

Sätter oss i soffan och slår på tv’n. Hamnar på TV4 Sport där de har en sådan där lång tv-shopsreklamfilm för en maskin som heter Ab Rocket Twister. Låter som något ur Star Wars, så vi stannar kvar och tittar. Vi lär oss att man får tjusig mage om man använder den maskinen. Och det räcker att använda den endast fem minuter om dagen för att man ska få lika rutiga magar som killarna i reklamfilmen. Det säger nämligen berättarrösten, och inte skulle väl han ljuga. Hur många dagar man behöver använda den framgår dock inte.
Man kan gunga fram och tillbaka i den, och drar man ut en liten metallbit ur ett hål i maskinen så kan man helt plötsligt även gunga från sida till sida. Helt otroligt faktiskt. Vi är mycket imponerade. För att bevisa för alla som tittar att detta då rakt inte är ruffel och båg så har man anlitat en av världens mest trovärdiga personer. Nej, det är inte Dalai Lama, utan Mel B från Spice Girls. Hon försäkrar Felix, Ville och mig om att denna maskin är ”incredible” och hon berättar så där lite i förtroende att hon inte vet hur hon har klarat sig utan sin Ab Rocket Twister förut. Jag är såld. Jag ska bara ha en. Har Mel B en ska jag ha en. Skriver ned numret man ska ringa för att få en för endast 1499 spänn. Vi sitter som fastnaglade framför reklamfilmen i femton minuter. Vem behöver Bolibompa?

Dags för lunch. Spaghetti och köttfärssås. Felix har nyligen lärt sig att om man kastar spaghetti upp i taket och det fastnar där så är pastan ifråga färdigkokt. Det måste vi testa… tycker Ville. Jag är lite mer avogt inställd till denna typ av husmorsknep. Men… vad fan… det låter ju rätt kul att hiva pasta upp i taket. Vi tar varsitt kokt spaghettistrå, och så upp i taket med dem. Yes, alla tre fastnar. Klart att äta med andra ord. Bara ett litet problem. Jag når inte upp till taket för att ta bort spaghettin. De får väl hänga kvar då. Som en liten installation. Vi är konstnärer idag.

Till efterrätt blir det glass. Det är bra mot förkylningar. Och lite strössel ska vi ju ha på glassen också. Det hör ju till. Ville hämtar strösslet i skafferiet.
Visste ni att om man tappar en strösselförpackning på golvet så är det nästan omöjligt att lyckas plocka upp alla utspillda små strösselbitar? De är så små och flyger överallt och de pulveriseras dessutom när man råkar trampa på dem i ens försök att plocka upp dem. Jag kände inte till detta… förrän vid lunchtid idag.

På eftermiddagen anordnar vi FIFA 2012-turnéring på Wii-spelet. AIK slår helt oförklarligt Milan med 12-0. Felix är AIK, jag är Milan. Kanske inte så oförklarligt trots allt. Ville tar över kontrollen från mig, och ger AIK en jämn match.
Jag går samtidigt och river ned böckerna i bokhyllan för att sortera dem i bokstavsordning. Tröttnar när jag kommit till D. Ligger en hel del E-Ö böcker kvar på golvet.
Ville nyser. Och drar in snoret så långt upp i huvudet han orkar utan att tappa andan.
Ännu en vab-dag avklarad.

7 kommentarer

Under Uncategorized

7 svar till “En vab-dag som alla andra

  1. Underbart!

    PS. Man kan kasta spagettin på väggen också, så får man ner den sen….DS

  2. Gött med lite sköna tips inför höstens första vab-dagar! Tack för spagetti-i-taket-bilden! Den förgyllde min kväll! =)

  3. *LER* Ja, pastan ska sitta i taket i ett hem med en pappa med barnasinnet i behåll, det tar jag för självklart =0)

    Men får det sitta i taket med en mamma utan barnasinnet i behåll?? *Ler*

    Hemikram ♥

  4. Näe, gröt måste man kasta i taket! 😛

Lämna en kommentar